• JPKancelarie

Jak mogę unieważnić umowę zawartą przed pandemią ?

Aktualizacja: kwi 27

Wielu przedsiębiorców boryka się aktualnie ze znacznymi problemami w prowadzeniu działalności gospodarczej. Nawet jeżeli dana branża nadal działa, to da się zauważyć opóźnienia w płatnościach, spowodowane niepewnością. Wiele osób reguluje zobowiązania dopiero wtedy, gdy jest to konieczne bo wolą mieć pieniądze na koncie niż spłacać zaległe długi, w końcu nie wiadomo ile jeszcze potrwa pandemia.

Czy w związku z covid-19 mogę nie spłacać długów ?

Oczywiście pandemia wiele zmieniła, jednak umowy jak i zobowiązania same z siebie nie znikają ani nie zostają unieważnione - te umowy dalej obowiązują.

Należy Pamiętać, że umowa łączy dwie strony i to, że nie mamy jak zarabiać albo nasze dochody znacznie spadły, nie zmienia tego, że druga strona umowy będzie domagać się jej wykonania, w końcu też walczy o przetrwanie.

Jakie mamy możliwości?

Oczywiście możliwości jest kilka, jednak najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest Art. 3571 Kodeksu cywilnego, który dotychczas był bardzo rzadko używany, jednak w okolicznościach covid-19 jest odpowiedni:

Art. 3571 [Klauzula nadzwyczajnej zmiany stosunków - rebus sic stantibus] Jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. Rozwiązując umowę sąd może w miarę potrzeby orzec o rozliczeniach stron, kierując się zasadami określonymi w zdaniu poprzedzającym.

Dzięki temu artykułowi tysiące kontraktów mogą zostać uratowane, ale trzeba wiedzieć jak go zastosować w praktyce. Trzeba wiedzieć, co dotychczas było uznawane za taką nadzwyczajną zmianę stosunków, co należy rozumieć przez rażącą stratę oraz jak sądy i firmy między sobą do tej pory rozstrzygały tysiące różnych możliwych przypadków.

Oczywiście nie jest to jedyne rozwiązanie, jednakże zawsze warto wspomóc się kancelarią która przeprowadzi przez wszystkie niuanse i pozwoli uniknąć niewypłacalności.

Zachęcamy do kontaktu zarówno w kwestii umów jak i windykacji i egzekucji długów.