• JPKancelarie

Nadzwyczajna zmiana stosunków - Covid-19

Aktualizacja: kwi 3

W wielu przypadkach prowadzenie działalności gospodarczej jest aktualnie bardzo utrudnione a czasem w ogóle niemożliwe. Co za tym idzie bardzo wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym jak będzie wyglądała ich firma po zakończeniu kwarantanny i powrotu do tzw normalnej rzeczywistości.

Zwróćmy jednak uwagę na to, że zawarte umowy i zaciągnięte zobowiązania, nadal obowiązują. To, że nie mamy jak zarabiać albo nasza możliwość jest znacznie ograniczona w żaden sposób nie wpływa na ważność danego zobowiązania.

Wiele osób oczywiście podnosi, że umowa została zawarta w zupełnie innych okolicznościach i nikt nie mógł się spodziewać światowej kwarantanny. Co jednak nie zmienia faktu, że zarówno umowy jak i zobowiązania same z siebie nie zostaną unieważnione a część przedsiębiorców wręcz będzie walczyła o to aby zobowiązanie pozostało dalej w mocy.

Tym bardziej, że sporo firm jednak liczy na wykonanie wcześniej zawartych umów ponieważ przyniesie im to znaczny zysk w nowych okolicznościach. Pamiętać należy, że nasi kontrahenci również często walczą o przetrwanie.

Czy nasze prawo cywilne zakłada takie okoliczności w związku z Covid-19 ?

Tak jednym z najważniejszych rozwiązań jakim można byłoby się posłużyć jest rozwiązanie właśnie z Kodeksu cywilnego czyli na przykład:

Art. 3571 [Klauzula nadzwyczajnej zmiany stosunków - rebus sic stantibus] Jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. Rozwiązując umowę sąd może w miarę potrzeby orzec o rozliczeniach stron, kierując się zasadami określonymi w zdaniu poprzedzającym.

Dzięki temu przepisowi tysiące kontraktów mogą zostać uratowane, ale trzeba wiedzieć jak go zastosować w praktyce. Trzeba wiedzieć, co dotychczas było uznawane za taką nadzwyczajną zmianę stosunków, co należy rozumieć przez rażącą stratę oraz jak sądy i firmy między sobą do tej pory rozstrzygały tysiące różnych możliwych przypadków.

Oczywiście nie jest to jedyne rozwiązanie jednakże zawsze warto wspomóc się kancelarią która przeprowadzi przez wszystkie niuanse i pozwoli uniknąć niewypłacalności.

Zachęcamy do kontaktu.